مساهمة جديدة في مستوعبات سكوباس

مساهمة جديدة في مستوعبات سكوباس

تم نشر البحث الموسوم
(دور المشاركة والإفصاح والشفافية في الموازنة الحكومية)
( The Role of Participation, Disclosure and Transparency in the Government Budget)
ضمن مستوعبات سكوباس Q1 لتدريسي كلية الإدارة والاقتصاد
المدرس الدكتور ( امل محمد سلمان) والمدرس ( محمد جبار فشاخ)
واحد تدريسي كلية السياحة المدرس المساعد ( محسن عبود بندر)
اذ هدفت الدراسة إلى إبراز مفهوم الموازنة العامة والتعرف على مفهوم المشاركة, كما حاولت توضيح دور المنظمات المجتمعية في الموازنة العامة وإلقاء الضوء على دور الدولة في الإفصاح والشفافية عن الأموال العامة.

** الخلاصـــــة **

The Role of Participation, Disclosure and Transparency in

the Government Budget

دور المشاركة والإفصاح والشفافية في الموازنة الحكومية

Mohammed Jabbar Fashakh1*, Amal Mohammed Salman2, Mohsin Abbood Bander3

1Faculty member, University of Karbala, Faculty of Management and Economics, Karbala, Iraq

Email: Mohammed.jabar@uokerbala.edu.iq

2Faculty member, University of Karbala, Faculty of Management and Economics, Karbala, Iraq

Email: Amldktwrh@gmail.com

3Faculty member, University of Karbala, Faculty of Tourist Sciences, Karbala, Iraq

Email: Mohsin.altaey1973@gmail.com

Purpose:  The aim of this study is to highlight the concept of public budget become acquainted with the notion of participation. We also try to clarify the role of social organizations in the general budget and Shed light on the role of the State in the disclosure and transparency of public funds.

هدف الدراسة: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز مفهوم الموازنة العامة والتعرف على مفهوم المشاركة, كما حاولت توضيح دور المنظمات المجتمعية في الموازنة العامة وإلقاء الضوء على دور الدولة في الإفصاح والشفافية عن الأموال العامة.

Methodology: Practically, the study depends on a questionnaire prepared statistically to analyze Financial Statements of the General Budget for three frequent years (2015, 2016, and 2017)

المنهجية: تعتمد الدراسة عملياً على استبيان تم إعداده وتحليله إحصائياً بالإضافة إلى تحليل المالي للبيانات المالية للموازنة العامة للدولة لثلاث سنوات متكررة (2015 ، 2016 ، 2017.(

Main Findings: The aftereffects of the monetary and measurable examination shows that there is no straightforwardness and exposure by the legislature during its distribution of the general financial plan of the last and last records. In addition, incomprehensiveness of the financial plan by a proper measure of straightforwardness and divulgence, the Ministry of Finance reports incorporate information and disaggregated information on government consumption, open obligation, and how to cover inability.

النتائج الرئيسية: تظهر الآثار اللاحقة للفحص النقدي والقابل للقياس أنه لا يوجد صراحة افصاح من قبل السلطة التشريعية أثناء توزيعها للخطة المالية العامة, بالإضافة إلى ذلك عدم شمولية الخطة المالية من خلال مقياس مناسب للوضوح والإفصاح، كما أن هناك غموض في تقارير وزارة المالية عن المعلومات المفصلة للاستهلاك الحكومي ، وكيفية عدم القدرة على تغطية العجز.

Application of Study: The best application of this research is to regulate and manage the government’s economic resources and public budget, and how to spend and deal with them in appropriate ways in accordance with the regulations and instructions for providing services to the people.

تطبيق الدراسة: إن أفضل تطبيق لهذا البحث هو إدارة وتنظيم الموارد الاقتصادية للحكومة والموازنة العامة وكيفية إنفاقها والتعامل معها بالطرق المناسبة وفق الأنظمة والتعليمات لتقديم الخدمات للشعب.


لتحميل البحث 👇